torsdag 29. juli 2010

Irmelins supersjokoladekake

Blir bedre og bedre for hver dag den står!



5 egg

5,5 dl sukker

3 ss oboy

3 ss kakao

3 ts bakepulver

3 ts vaniljesukker

5,5 dl mel

300 g smør/margarin

3 dl KALDT vann



Pisk egg og sukker til eggedosis skikkelig (til den omtrent står av seg selv). Viktig at eggene er romtempererte. Ha en liten klype salt i eggene før du pisker dem. Graps oppi alt det andre men vent med det kalde vannet helt til slutt. Røren blir veldig tynn, men den skal være slik. Stekes på 185 g midt i ovnen i 25 min (kanskje litt lenger).


Glasur:

200 g kokeskjokolade

2 ss kaffe

150 g smeltet smør

1 ts vaniljesukker

ca. 1 pk melis (kanskje litt mindre)


Glasuren blir veldig tykk/klumpete, pisk inn et egg på slutten. Da blir glasuren luftig og blank


For ekstra luftig glasur, visp inn 1 1/2 dl pisket kremfløte i helt kald glasur.

2 kommentarer:

  1. Gleder meg til å teste ut denne oppskriften!!

    Annette

    SvarSlett
  2. Føler meg SÅÅÅ proff når jeg kan gå på bloggen deres og hente en oppskrift. Tusen takk for at jeg får lov å snike i oppskriftene deres. Denne sjokoladekaken har jeg smakt mange ganger, men har aldri fått oppskriften siden Irmelin har insistert på å lage den og levere den på døren hos meg. Gleder med til å prøve å lage den selv. Hilsen Regine (venninne av Irmelin)

    SvarSlett